عدم همخواني نظام ارزشيابي دوره راهنمايي با متوسطه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 21
نویسنده : مولوی
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به برخي از مشكلات اجراي طرح آزمون آغازين گفت: به اين نتيجه رسيده‌ايم كه نظام ارزشيابي دوره راهنمايي با دوره متوسطه همخواني ندارد.

ابراهيم سحرخيز در گفت‌وگو با فارس، درباره راهكارهاي اجراي بهتر طرح «آزمون آغازين» و جلوگيري از صوري برگزار شدن آن در مدارس اظهار داشت: بارها گفته‌ايم كه هيچ طرحي بدون مشاركت معلمان به سرانجام نمي‌رسد و طرح آزمون آغازين نيز كه با هدف ارزيابي معلومات سابق دانش‌آموزان در پايه‌هاي اول راهنمايي و متوسطه برگزار مي‌شود، از اين قاعده مستثني نيست.

وي با بيان اينكه كسي مُنكر ويژگي‌هاي مثبت اين طرح نيست، افزود: بايد معلمان را متقاعد كنيم كه در اين طرح مشاركت كنند اما به نظر مي‌رسد كه در سال تحصيلي جاري، همكاران ما در ستاد وزارتخانه نتوانسته‌اند مشاركت بدنه آموزش و پرورش را جلب كنند و دير اقدام كرده‌اند.

سحرخيز اضافه كرد: يكي از اشكالات نظام ارزشيابي در كشور ما اين است كه در سيستم نمره‌دهي تا زماني كه طرحي در نمره اصلي تأثير داشته باشد، معلم، دانش‌آموز و والدين نسبت به آن احساس مسئوليت مي‌كنند اما در صورتي كه بدانند كه آن طرح هيچ تأثيري در سيستم نمره‌دهي ندارد، كارهاي خيلي خوب را نيز رد كرده و پس مي‌زنند و اين عيب بزرگ كار است.

وي تصريح كرد: كارهاي خوب بسياري را مي‌توانيم انجام دهيم اما وقتي مي‌بينيم كه دانش‌آموز مي‌پرسد كه اين طرح در نمره امتحان پاياني چقدر تأثير دارد، اين روحيه باعث مي‌شود تا در برخي زمينه‌ها عقب‌نشيني كنيم.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: موضوع ديگري كه در اين رابطه وجود دارد، توجيه كردن معلمان، دانش‌آموزان و والدين است كه بايد آنها را حساس ‌كنيم كه اين طرح چه نقشي در ارزيابي دانش‌آموزان دارد؛ در صورتي كه در شرايط فعلي نيز معلمان مجبورند حداقل به صورت شفاهي آزمون آغازين را برگزار كنند به گونه‌اي كه معلم در ابتداي كلاس و هنگام ارائه درس جديد در صورتي كه آن درس مبتني بر مباحث قبلي باشد، بايد حتماً دانش‌آموزان را ارزيابي كند در غير اين صورت تدريس فقط جنبه رفع تكليف پيدا مي‌كند.

سحرخيز با بيان اينكه آزمون آغازين به صورت خواه‌ ناخواه و شفاهي و در رابطه با هر ماده درسي انجام مي‌شود، تأكيد كرد: ما به دنبال آن هستيم تا اين آزمون را به صورت كلي و كتبي در سال اول هر پايه برگزار كنيم؛ البته در رابطه با صوري برگزار شدن آن نيز، همه‌جا اينگونه نيست و در موارد بسياري دبيران، مدارس و ادارات نتايج را تحليل كرده و بازخوردهاي آن را نيز به اطلاع خانواده‌ها و مدارس رسانيده‌اند.

وي اظهار داشت: به اين نتيجه رسيده‌ايم كه نظام ارزشيابي دوره راهنمايي با دوره متوسطه همخواني و تناسب ندارد ؛ به گونه‌اي كه در متوسطه فرآيند ارزشيابي تنگ‌تر و سخت‌تر است اما در راهنمايي نمرات مستمر دانش ‌آموزان تأثير بيشتري دارد و با امتحانات جبراني متعدد انعطاف بيشتري دارد و دانش‌آموزان نيز راحت‌تر قبول مي‌شوند، در صورتي كه در متوسطه اينگونه نيست.

انتقادات معلمان ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان نسبت به همديگر

سحرخيز با تأكيد بر لزوم ارتباط منطقي ميان نظام ارزشيابي دوره‌هاي مختلف تحصيلي گفت: در حال حاضر در ابتدايي دانش‌آموزان به صورت توصيفي ارزشيابي مي‌شوند و نمره براي آنها مطرح نيست اما با ورود به دوره راهنمايي نمره دوباره مطرح مي‌شود، هرچند چندان سفت و سخت نيست اما در دوره متوسطه با توجه به وجود امتحانات نهايي و سختگيرتر بودن دبيران، براي نمره‌دهي «مو را از ماست مي‌كشند».

وي عنوان كرد: به همين دليل دبيران دوره متوسطه تقصير را به جانب معلمان راهنمايي مي‌اندازند و معتقدند كه در آنجا سختگيري نشده است، از سويي دبيران راهنمايي نيز معتقدند كه چون ارزشيابي دوره ابتدايي توصيفي است، باعث شده است تا دانش‌آموزان بسياري از مفاهيم را به طور عميق ياد نگيرند.

سحرخيز خاطرنشان كرد: ممكن است هر كدام از اين دبيران حرف حقي را بزنند اما لازم است نسبت به جامعيت نظام ارزشيابي در برنامه‌ريزي‌هاي درسي فكر كنيم.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: